Bijna 99 procent van de bands in Nederland kent het probleem. Zolang je geen Ed Sheeran of Rammstein bent moet je leuren om ergens een betaald optreden te regelen. Het probleem is dat er momenteel een te groot aanbod is aan bands. En een tekort aan zalen, publiek, feestmakers en andere afnemers van muziek. Ik heb het dan over alle muziekstijlen.
Er zoveel talent in Nederland dat dat meteen ons zwakke punt is; iedereen wil spelen en daarom gaan sommigen accoord met de meest onzinnge deals als spelen voor een biertje. Prima voor beginnende bands, maar ik vind dat als je twee jaar keihard hebt gewerkt aan een mooie avondvuller, je daar ook de credits voor moet krijgen. Hoe? Onderscheid je! Hier zijn dé drie methodes om op te vallen in de crowd bij het leur-proces dat marketing en sales heet.
Introduceren
Als je gitaar of drums speelt in een band dan representeer je jouw band in elke communicatie naar buiten toe. Hou dat altijd in gedachten. Ook als je die dronken vakantiefoto post op de bandpagina. Hoe grappig ook, mensen lezen meer mee dan je denkt. Alles staat of valt met professionaliteit. Het is erg amateuristisch als je zegt: “Ik speel gitaar in een tof bandje, wil je ons misschien boeken?” Je introductie komt veel professioneler over wanneer je start met: “Hallo, ik ben ….. en ik vertegenwoordig …..”. Dit schept vertrouwen bij de tegenpartij want het geeft aan dat jullie nadenken over de taakverdeling binnen jullie groep. En ook: Wees eerlijk! Zeg gerust dat je een bandlid bent als men daarnaar vraagt. Vertel de waarheid als ze willen weten hoeveel publiek je trekt. Ga niet overdrijven en vooral, wees jezelf!
Geen MP3’s!
Voeg nooit MP3’s toe aan je emails. Boekers en talentscouts hebben er een hekel aan om muziek te downloaden. Het kost tijd en als ze al interesse hebben dan vragen ze daar zelf wel naar. Het is beter om een vermelding te doen naar jullie website (die natuurlijk up-to-date is en er professioneel uitziet. Toch?). Of anders een Youtubelink naar het kanaal van je band of een andere bekende streamingdienst.
Verdiep en leer…
Iets waar boekers ook een hekel aan hebben is wanneer zij een email ontvangen van een band terwijl de locatie niet eens geschikt is voor live-optredens. Vergelijk het leur-proces maar eens met solliciteren: lees je in en verdiep jezelf in de situatie, de persoon en de organisatie. Kijk welke muziekstijlen vaak gespeeld worden. Welk publiek komt er? Wat wordt er gedronken? Ga gerust eens langs tijdens een sjoo en ga mensen kijken. Fun én leerzaam! Gebruik deze informatie om te bepalen of jullie geschikt zijn voor deze venue. En zoja, wat kun je toevoegen aan de gig? Denk mee met je klant!
En de BonusTip…
Geef zoveel mogelijk contact-informatie! Telefoonnummer, emailadres, bandnaam (duh!) en de website. En heel belangrijk: geef duidelijk aan (lees: schreeuw) wat jouw band zo speciaal maakt. Wat is het dat de boeker gaat overhalen om voor jouw band te kiezen en niet een concurrent?
Met deze tips komt een betaald optreden geheid in zicht. Succes!! En heb je vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ik help je graag!
Peter Kanselaar
ZAP! Audioproducties
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Peter Kanselaar runt sinds 2004 een professionele opnamestudio in Rotterdam. Hij schreef een aantal e-Books waaronder “Neem zelf je band op (en klink twee keer beter dan de buren)”. Hij heeft vele Rotterdamse bands opgenomen en geproduceerd.